meliinab

پزشکی سلامتی

meliinab

پزشکی سلامتی

ترک مکیدن انگشت در کودک

مکیدن انگشت در کودکان گاهی زمانی طبیعی است ولی بعد از مدتی عادت بدی است که میبایست با برنامه و اصول درمان و برطرف شود.تا پایان این مقاله از سایت بهترین کودک برای درمان با ما باشید.

زمانی که کودکان هنوز چند ماهه هستند، مکیدن انگشتشان با مزه به نظر می‌رسد. اما وقتی که به سن مهد کودک می‌رسند دیگر این کار اصلاً خوشایند نیست و تازه آن زمان است که نگران کودک‌مان می‌شویم. قیافه او در حالی که روی پاهای خودش ایستاده‌است و هنوز انگشتش را می‌مکد، برای‌مان عذاب‌آور است.

نگران نباشید. دانشمندان تخمین زده‌اند که بیش از ۱۸ درصد کودکانی که بین ۲ تا ۶ سال سن دارند انگشت خود ـ که غالباً انگشت شست آنهاست ـ را می‌مکند.

اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ ثابت شده که مکیدن انگشت، باعث آرام شدن کودک می‌شود و به‌همین خاطر وی این رفتار را همچنان ادامه می‌دهد.

تحقیقات همچنین حاکی از آن است که مکیدن انگشت اکثراً توسط کودکانی انجام می‌گیرد که در دوران نوپایی ساعات زیادی از روز را از مادرشان دور بوده‌اند.


این اتفاق در بین کودکانی که ماه‌های اولیه زندگی خود را در آغوش مادرشان طی کرده و تماس فیزیکی با او داشته‌اند، بسیار بسیار کم دیده می‌شود.

البته مکیدن انگشت شست تا سن ‪ ۲‬سالگی جای هیچگونه نگرانی ندارد، بلکه برای حیات نوزاد امری طبیعی ، غریزی ، ضروری و اجتناب ناپذیر است.

ادامه مطلب...

آموزش مسائل بلوغ جنسی به نوجوانان

بلوغ از مهمترین مراحل زندگی هر انسانی است.آشنایی با مسایل جنسی و بلوغ جنسی برای نوجوانان بسیار مهم و ضروری است.عدم آشنایی با این مسایل برای نوجوان خطرات بسیار دارد.لذا از پدرها درخواست داریم مسایل جنسی را به پسران خود و مادران هم به دختران خود آموزش دهند.


سنین ۱۲ـ۹ سالگی برای بسیاری از نوجوانان به معنی مرحله ای جدید از زندگی است که با تغییرات ویژهای در بدن آشکار میشود. در این دوره باید آمادگی های لازم در مورد بلوغ جنسی و تغییرات ناشی از آن (به ویژه در دختران) ایجاد شود.این مرحله که با آغاز نوجوانی و بلوغ همراه است، میتواند نگرانیهای ویژهای را در فرد ایجاد کند که از مسائل مربوط به بلوغ و تغییرات ناشی از آن سرچشمه میگیرد. دختران ده ساله ای که تغییرات بدنی ناشی از این دوره را تجربه میکنند نسبت به خود حساستر شده و از بلندی یا کوتاهی قد خود نسبت به همسالان نگرانند. به علاوه بزرگ شدن و جوانه زدن سینه ها نیز ممکن است برای آنها نگرانیهائی ایجاد به وجود آورده و فکر کنند نسبت به سایر دوستانشان ظاهر زنانه تری پیدا کرده اند.این نگرانیها منحصر به دختران نیست، در پسرانی هم که در حوالی سن ۱۵ سالگی از همسالان خود کوتاهتر بوده و افزایش قد ناشی از بلوغ در آنها رخ نداده است و در بسیاری از موارد میان دوستان خود جائی ندارند، این نگرانیها طبیعی بوده و باید به فرد اطمینان داد که بلوغ هر شخص سیستم منحصربه فردی پیروی میکند، بنابراین نباید به خاطر به تعویق افتادن نشانه های بلوغ پریشان شود. به علاوه، آگاهی کلی از سیستم تولیدمثل و روش کار آن نیز باید به نوجوان داده شود .

عدم اطلاع و آشنایی با مسائل جنسی در نوجوانان خطرات زیادی در بر دارد که کمترین آنها انحرافات جنسی و خلاف کاریها و بزه کاری است.

توضیح امور جنسی و پاسخ به پرسش‌های این حوزه به کودکان، هر چند سخت اما شدنی است، کودکان با استدلالات ساده قانع می‌شوند و والدین قادرند با گفتن حقایقی ساده به سوالات آنها پاسخ دهند؛ اما وقتی آنها به سنین نوجوانی می‌رسند آموزش مسائل جنسی با جزئیات بیشتری صورت می‌گیرد و برای بسیاری از والدین سخن گفتن درباره این مسائل و پاسخگویی به سوالات جنسی نوجوانان سخت‌تر می‌شود، برخی از آنها هنگام راهنمایی کردن فرزندانشان خود را در تنگنا می‌بینند، چرا که نمی‌دانند گفتن چه چیز درست و توضیح چه چیز غلط است.

به همین دلیل همیشه فاصله‌ای بین والدین و فرزندان ایجاد شده و موجب شرم و خجالت فرزندان از پرسشگری در این حوزه مهم دوران بلوغ می‌شود و ناچار نوجوانان از طریق منابع دیگری همچون دوستان، کتاب‌های مرتبط با بهداشت جنسی، فیلم‌ها، اینترنت و هر منبعی که حاوی اطلاعات درست یا غلط درباره مسائل جنسی است، به دنبال پاسخ سوالاتشان می‌گردند.

ادامه مطلب...

درمان سریع زردی نوزاد

زردی در نوزادان به معنی زرد شدن رنگ پوست نوزاد است. که بسیار از نوزادان دچار این زردی میشوند .تمام نوزادانی که بدنیا می‌آیند، دچار درجاتی از بالا رفتن سطح بیلی‌روبین در خون می‌شوند ، اما زردی فقط در نیمی از نوزادان قابل مشاهده است. نوزادانی که در هفته ۳۷ بارداری یا زودتر به دنیا می آیند، احتمال بیشتری برای دچار شدن به زردی در آنها وجود دارد.
زردی نوزاد در نیمی از تمام نوزادان در هفته ‏ی اول زندگی ایجاد می‏ شود
زردی نوزاد به آنها یک ظاهر برنزه می ‏دهد، این بیماری زردی نوزاد نام دارد. در اکثر موارد زردی نوزاد طبیعی و پس از چند روز از بین می ‏رود و نشان‏ دهنده‏ ی بیماری زمینه‏ ای وخیم نیست. زردی نوزاد به واسطه‏ ی سطوح بالای رنگدانه‏ ی زرد مایل به سبز خون که بیلی‏ روبین نامیده می‏ شود و از تجزیه‏ ی گلبول‏های قرمز خون تولید می ‏شود به وجود می‏ آید، کبد که بیلی‏ روبین را از خون تصفیه می‏ کند ممکن است قادر به فرآوری بیلی‏ روبین آزاد شده از تجزیه‏ ی مقادیر بالای گلبول‏های قرمز بعد از تولد نباشد، در نتیجه سطح بیلی ‏روبین در خون بالا می‏ رود. تغذیه‏ ی نوزاد با شیر مادر ممکن است زردی نوزادرا بدتر کند اما شیر دادن می‏ تواند بدون آسیب به نوزاد ادامه یابد.


زردی نوزاد
زردی نوزاد در طب سنتی ایران به سادگی قابل درمان است و از این نظر بر طب اروپایی برتری کامل دارد.

ادامه مطلب...

۴۹ نکته مهم برای تربیت کودک

یک مثال :اگر شما کتاب را بیش از اندازه به چشمانتان نزدیک کنید، فقط ماهیچه های چشمتان را خسته کرده اید و اصلاً قادر به خواندن نخواهید بود. لازم است بین والدین و فرزند هم فاصله یی وجود داشته باشد تا بتوانند رشد کرده و عاقل ترین باشند.


۱- هدیه را اول به دختر بدهید.

۲- با طفل خود بازی کودکانه بکنید.

۳- اطفال را بخاطر گریه هاشان نزنید .

۴- فرزندان خود را ببوسید. پس همانا برای هر بوسیدن درجه ای در بهشت است.

۵- با سلام کردن به فرزندتان به او شخصیت دهید.

۶- کودک را در کارهای کودکانه خود تمسخر نکنید. کارهایش را احمقانه نخوانید.

۷- فرزند را زیاد امر و نهی نکنید تا جرات پیدا کند و در بزرگسالی نافرمان شود.

۸- به فرزندان خود شخصیت دهید.

۹- به وعده خود وفا کنید.

۱۰- برای تربیت جنسی کودکان، پدر و مادر باید نخست به فرزندان بیاموزند که سرزده وارد اتاق نشوند و اجازه بگیرند. در این راستا مادران دقت کنند هنگام نظافت بچه ها و نوزادان، کودکی دیگر بخصوص همجنس نظاره گر نباشد. از زمان خردسالی با اندام تناسلی و ران ها و سینه های طفل بازی نکنید.

نباید فرزندان را در محیط های خلوت، تنها با دیگری خصوصا خواهر و برادر آزاد گذاشت.

ادامه مطلب...

اسباب بازی مناسب کودکان

یکی از دغدغه های پدر و مادر ها معمولا انتخاب نوع اسباب بازی ها برای نوزادان میباشد.دراین بخش ما انواع اسباب بازی های مناسب کودکان و نوزادن زیر یک سال را به شما آموزش خواهیم داد.

اینجا روی صحبت ما با والدین و اطرافیان بچه‌های زیر یک سال است. نوزادان و شیرخواران معصوم و بانمک هستند و هر کس دوست دارد به‌نوعی محبتش را به آن‌ها نشان دهد. اتاق این بچه‌ها پر است از اسباب‌بازی‌های متنوع که والدین و اطرافیان با ذوق و عشق برایشان خریده‌اند، اما واقعا کدام نوزاد یا شیرخواری را دیده‌اید که با این وسایل بازی کند؟


محبوبیت این اسباب‌بازی‌ها برای بچه‌های زیر یک سال بیشتر از چند دقیقه نیست. با این حال اسباب‌بازی‌های ساده و ارزانی هم وجود دارند که شیرخوار از آن‌ها دل نمی‌کند و برای تکامل نوزاد و شیرخوار لازم‌ هستند. بعد از خواندن توصیه‌های ما یاد می‌گیرید که در اسباب‌بازی فروشی برای نوزاد و شیرخوار دنبال چه‌جور اسباب‌بازی باشید.

ادامه مطلب...